Organisatorische toegankelijkheid is essentieel voor inclusie. Door drempels te verwijderen, biedt een toegankelijke organisatie gelijke kansen voor alle individuen. Dit vertaalt zich in beleid en ontwerpkeuzes die diversiteit omarmen en een omgeving creëren waarin iedereen volledig kan participeren en bijdragen.
8 B’s van toegankelijkheid
Sommigen spreken van 7 B’s, anderen dan weer van de 9 B's van toegankelijkheid... Hier focussen we op de 8 B's die volgens ons het meeste inzicht geven in factoren die invloed hebben op de toegankelijkheid van je organisatie.
Begrijpbaarheid
Gebruik een klare taal. Zorg ervoor dat informatie en het aanbod begrijpelijk is zodat een potentiële gebruiker alle nodige informatie makkelijk terug kan vinden. Communiceer de informatie, het aanbod en de ondernomen acties ook op een duidelijke manier naar je eigen medewerkers.
Betrouwbaarheid
Dit gaat over de mate waarin het aanbod van de organisatie als betrouwbaar gepercipieerd wordt. Als je als betrouwbaar gepercipieerd wordt door potentiële gebruikers, zullen de drempels, zoals bijvoorbeeld angst rond bepaalde vooroordelen, om gebruik te maken van het aanbod lager zijn.
Bruikbaarheid
Zorg ervoor dat alle ondernomen acties bruikbaar zijn. Dit wil zeggen dat ze aan de behoeften van iedereen voldoen, ook aan die van specifieke groepen.
Beschikbaarheid
Het aanbod van de initiatieven van de organisatie om inclusiever te worden moet makkelijk beschikbaar zijn. Zorg voor lage drempels zoals minimale administratieve rompslomp en wachtlijsten. Focus op de vraag en probeer deze zo goed mogelijk te ontrafelen, op die manier kunnen ook latente vragen naar boven komen en kan je ook hier rekening mee houden.
Betaalbaarheid
Houdt de kostprijs voor je medewerkers zo laag mogelijk. Dit gaat zowel over de financiële prijs als over de ‘psychologische kostprijs’, dit zijn de inspanningen die de medewerkers moeten leveren om deel te nemen aan de acties die de organisatie ondernomen heeft.
Bekendheid
Promoot je organisatie naar de externe doelgroepen. Zet bepaalde acties in de kijker en zorg dat ze zichtbaar zijn voor zowel de interne medewerkers als de buitenwereld. Op die manier creëer je bekendheid.
Bereikbaarheid
Zorg ervoor dat je organisatie intern en extern goed bereikbaar is. Dit gaat over fysieke bereikbaarheid maar ook over de mate van toegankelijkheid die je uitstraalt. Maak een aanbod dat fysiek, ruimtelijk en in de tijd toegankelijk is.
Bestuurlijkheid
In een toegankelijke organisatie is er plaats voor iedereen aan de beslissingstafel. Investeer in een cultuur en bijhorende structuur waar inclusieve besluitvorming centraal staat.
Toegankelijkheid in alle lagen van de organisatie
Toegankelijkheid zit verweven in alle lagen van de organisatie. Dit kan te maken hebben met de inrichting van het gebouw: is er een lift beschikbaar? Zijn er aparte toiletten voor personen met een handicap? Maar ook met het gebruik van online informatie en (sociale) voorzieningen. Om toegankelijkheid te verhogen wordt de hele organisatie betrokken. Je moet er dus voor zorgen dat alle aspecten van je organisatie zo toegankelijk mogelijk zijn.
Aan de slag
Start nu met inclusief ondernemen. Wij staan je bij met onze gedeelde expertise.